Menu

Łańcuchy rolkowe

Witam serdecznie na blogu firmy LucasTech!

Tematem dzisiejszego wpisu będą łańcuchy rolkowe.

Korzystając z naszego doświadczenia w tematyce Utrzymania Ruchu chcemy podzielić się informacjami, które, być może, okażą się dla wielu z Państwa przydatne.

Łańcuchy rolkowe to elementy napędu przenoszące moc pomiędzy kołem napędowym, a napędzanym. Jest to ciągle jeden z najpopularniejszych sposobów transportu mocy, z którym spotka się niemal każdy kto ma styczność z produkcją lub projektami maszyn. Dlatego warto poznać je lepiej!

Producentów łańcuchów jest wielu. Brzmi banalnie ale już różnice w wykonaniach i jakości takie oczywiste nie są. Można doszukać się jednak kilku cech wspólnych dla każdego łańcucha, czy producenta, i to na nich dzisiaj się skupimy, bez wnikania w nadmierne aspekty techniczne – te pojawią się niebawem w dedykowanym wpisie.

Łańcuchy rolkowe najczęściej spotykane w Polskich zakładach są wykonane wg normy DIN8187 czyli tzw. “normy brytyjskiej”. Jest jeszcze “norma amerykańska ANSI” 8188 ale z tą spotykamy się stosunkowo rzadko. Co mówi norma? Otóż określa wymiary geometryczne każdego łańcucha, nakazuje odpowiednie nazewnictwo oraz narzuca minimalne parametry wytrzymałościowe. To tyle i aż tyle.

Łańcuchy rolkowe – Części składowe

Łańcuchy rolkowe składa się z pięciu elementów, które dopiero połączone w całość (zakute) noszą nazwę łańcucha. Są to kolejno:

1. Bolec

Jest to najważniejszy element łańcucha! Dlaczego? Otóż bolec “spina” wszystkie pozostałe elementy, to on przenosi moc dlatego też musi być wykonany najdokładniej jak to tylko możliwe. Im dokładność jest wyższa tym jest lepsza powierzchnia styku pomiędzy bolcem, a tuleją co powoduje, że moc przenoszona jest w sposób bardziej liniowy. Wraz ze wzrostem dokładności wykonania bolca wydłuża się czas pracy łańcucha. Dlatego też producenci przywiązują do tego, niepozornego, elementu bardzo duża uwagę. Dobrze wykonany bolec jest formowany z pręta stali wysokojakościowej, cięty z maksymalną precyzją na odpowiednie długości, a następnie powinien być zahartowany (niektórzy producenci deklarują twardość bolca na poziomie nawet 1600HB). Po hartowaniu bolce powinny być szlifowane aby ich powierzchnia była maksymalnie gładka. Bolce pracują zarówno na zginanie jak i na ścinanie.

 

2. Tuleja

Tuleja, podobnie jak bolec, powinna być wykonana z maksymalną precyzją ponieważ te dwa elementy bezpośrednio z sobą współpracują. Powszechnie odchodzi się od produkcji tulei ze zwiniętej blaszki na rzecz wyciskanych na zimno z pręta. Taki proces produkcyjny podnosi drastycznie żywotność łańcucha ponieważ brak szwu gwarantuje bardziej dokładne przeniesienie mocy. Wyklucza również wydłużenie łańcucha już podczas pierwszego rozruchu na maszynie, kiedy to moc mogłaby zdeformować tuleję i wręcz uniemożliwić płynne przeniesienie mocy między tuleją, a bolcem.

 

3. Rolka

Rolki, podobnie jak tuleje, wykonuje się obecnie w procesie wyciskania na zimno z pręta. Dzięki temu powierzchnia styku pomiędzy rolką, a tuleją jest maksymalnie liniowa co jak wiadomo przyczynia się do zwiększenia żywotności łańcucha. Rolki powszechnie montuje się w łańcuchach napędowych ponieważ możliwość obrotu rolki podczas kontaktu z zębem koła jest bardzo istotna – zmniejsza się drastycznie tarcie między tymi elementami, a redukcja tarcia to dłuższa żywotność całego napędu. Rolki są bardzo istotne również w przypadku łańcuchów transportowych, w sytuacji kiedy łańcuch sunie po prowadnicy ślizgu). Zastosowanie łańcucha z rolkami ruchomymi umożliwia ponad trzykrotną redukcję tarcia.

4. Ogniwa wewnętrzne oraz ogniwa zewnętrzne

Ogniwo wewnętrzne powstaje z połączenia tulei, rolki oraz blaszek wewnętrznych. Ogniwo zewnętrzne to ogniwo, które “spina” pozostałe elementy w całość za pomocą bolca.

To tyle na temat budowy łańcucha. W kolejnych wpisach podzielimy się informacjami na temat poprawności projektowania napędów łańcuchowych oraz należytego ich serwisowania.

Zapraszam wkrótce!

Wróć